+421 902 223 986
eduard@hirou.sk

BLOG



Prečítajte si blog, ktorý vám môže zachrániť plynulosť práce

Príručka politiky BOZP v podniku

Kategória: Vzdelávanie

Dňa: 14.05.2024

 

Príručka je akýmsi sprievodcom, ktorý poskytuje zamestnancom a vedeniu podniku podrobné usmernenia a postupy na zabezpečenie bezpečného a zdravého pracovného prostredia. Čo však presne zahŕňa táto príručka a ako prispieva k bezpečnosti a ochrane zdravia na pracovisku?

Čo je to príručka politiky BOZP na pracovisku?

 

Príručka politiky BOZP v podniku alebo na pracovisku je kľúčový dokument, ktorý definuje záväzok zamestnávateľa k tomu, že pre svojich zamestnancov zaistí bezpečné a zdravé pracovné prostredie na pracovisku. Stanovuje ciele, zásady a postupy, ktoré sa v organizácii uplatňujú v oblasti BOZP. Dobre napísaná a implementovaná príručka politiky BOZP v podniku môže mať značný vplyv na prevenciu úrazov a chorôb z povolania, zníženie nákladov a budovanie pozitívnej firemnej kultúry.

 

Aký je účel príručky politiky BOZP v podniku a na pracovisku?

 

  • príručka politiky BOZP musí jasne definovať záväzok vedenia a podniknu k BOZP.

  • musí informovať zamestnancov o ich právach a povinnostiach v oblasti základných pravidiel BOZP.

  • má stanoviť rámec pre riadenie rizík a prevenciu úrazov a chorôb z povolania.

  • úlohou príručky politiky BOZP je zabezpečiť súlad s platnými predpismi v oblasti BOZP.

  • má podporovať neustále zlepšovanie systému BOZP v organizácii.

 

Obsah príručky politiky BOZP v podniku (ako by mala takáto príručka politiky BOZP v podniku vyzerať)

 

  • Úvod

    • Úvodný text by mal definovať záväzok vedenia, podniku k BOZP a zdôrazniť dôležitosť tejto oblasti pre čo najlepší chod organizácie.

  • Politika BOZP

    • Táto časť príručky politiky BOZP v podniku by mala obsahovať ciele, zásady a základné pravidlá BOZP, ku ktorým sa organizácia/podnik zaväzuje.

    • Ciele by mali byť špecifické, merateľné, dosiahnuteľné, relevantné a časovo ohraničené.

    • Zásady by mali reflektovať hodnoty a postoje organizácie k pravidlám BOZP.

  • Organizácia BOZP

    • V tejto časti príručky politiky BOZP by mali byť definované zodpovednosti a právomoci jednotlivých zamestnancov a vedúcich pracovníkov v oblasti BOZP.

    • Mali by tu byť uvedené aj informácie o fungovaní systému BOZP v organizácii, napr. o komisii BOZP, o systéme riadenia rizík, o systéme hlásenia a vyšetrovania úrazov a pod.

  • Riadenie rizík

    • Táto časť by mala obsahovať informácie o tom, ako organizácia identifikuje, posudzuje a riadi riziká BOZP.

    • Mali by tu byť uvedené aj informácie o preventívnych opatreniach, ktoré sa v organizácii uplatňujú.

  • Vzdelávanie a informovanosť

    • V tejto časti príručky BOZP by mali byť uvedené informácie o tom, ako sa organizácia stará o vzdelávanie a informovanosť zamestnancov v oblasti pravidiel BOZP.

    • Mali by tu byť uvedené aj informácie o tom, ako sa zamestnanci môžu podieľať na riešení otázok BOZP.

  • Monitorovanie a preskúmanie

    • Táto časť by mala obsahovať informácie o tom, ako sa v organizácii monitoruje a preskúmava systém a pravidlá BOZP.

    • Mali by tu byť uvedené aj informácie o tom, ako sa systém BOZP aktualizuje a zlepšuje.

 

Prílohy

  • Zoznam relevantných predpisov v oblasti BOZP.

  • Vzory formulárov pre hlásenie úrazov a chorôb z povolania.

  • Kontaktné informácie na inštitúcie a organizácie pôsobiace v oblasti BOZP.

 

Dôležitosť príručky politiky BOZP v podniku

 

Príručka politiky BOZP v podniku je dôležitým nástrojom pre zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci v každej organizácii. Dobre napísaná a implementovaná príručka môže pomôcť pri:

  • znížení počtu úrazov a chorôb z povolania na pracovisku.

  • zlepšení morálky a motivácie zamestnancov.

  • zvýšení produktivity práce.

  • znížení nákladov na BOZP.

  • posilnení imidžu a reputácie organizácie.

 

Spracovanie a aktualizácia príručky politiky BOZP

 

Príručka politiky BOZP v podniku by mala byť spracovaná v spolupráci s vedením organizácie, vedúcimi pracovníkmi, zamestnancami a odborovou organizáciou (ak je v organizácii zriadená).

Táto príručka by sa samozrejme mala aj na pravidelnej báze aktualizovať tak, aby reflektovala zmeny v legislatíve, v organizačnej štruktúre a v procesoch organizácie. 

 




Chcete si byť istí bezpečím vo svojom podnikaní alebo zamestnaní?



Kontaktujte nás a spolu sa o to postaráme!
Priamy kontakt

Telefónne číslo: +421 902 223 986

hirou s.r.o.

Gaštanová 2044/18
949 01 Nitra
IČO: 50528289
DIČ: 2120367854
IČ DPH: SK2120367854

Cookies Detaily
Táto webstránka používa súbory cookies

Na prispôsobenie obsahu a reklám, poskytovanie funkcií sociálnych médií a analýzu návštevnosti používame súbory cookie. Informácie o tom, ako používate naše webové stránky, poskytujeme aj našim partnerom v oblasti sociálnych médií, inzercie a analýzy. Títo partneri môžu príslušné informácie skombinovať s ďalšími údajmi, ktoré ste im poskytli alebo ktoré od vás získali, keď ste používali ich služby.