Bezpečnosť pri práci - Ako minimalizovať riziká na pracovisku | Hirou.sk

BLOG



Prečítajte si blog, ktorý vám môže zachrániť plynulosť práce

Bezpečnosť pri práci - Ako minimalizovať riziká na pracovisku

Kategória: Bezpečnosť

Dňa: 27.03.2024

To, že v niektorých prácach je zvýšené riziko nehodovosti a úrazov je známe. Týka sa to rôznych pracovných pozícií, napríklad pri stavebných prácach, prácach vo výške, so strojmi a tak ďalej. Bezpečnosť pri práci netreba brať na ľahkú váhu, je to niečo, čo sa od každého zamestnanca, ale tiež aj zamestnávateľa vyžaduje. Je už neskoro prijať rôzne opatrenia až v prípade, ak sa stane nejaký vážny, alebo dokonca smrteľný úraz. Práve z tohto dôvodu je potrebné prijať opatrenia, prostredníctvom ktorých sa minimalizujú riziká pracovných úrazov.

Pracovný úraz, čo to je a kedy môže nastať

V prvom rade, je potrebné vymedziť pojem “pracovný úraz”. Takže čo sa týka takej všeobecnej definície, tak sa za pracovný úraz považuje to, ak dôjde k poškodeniu zdravia zamestnanca, ktorý je riadne zamestnaný podľa Zákonníka práce, pri tom, ako vykonáva pracovné úlohy. Alebo tiež ak dôjde k poškodeniu jeho zdravia v súvislosti s vykonávaním jeho pracovných činností. Tento typ úrazu je charakterizovaný ako náhly, krátkodobý a silný vplyv externých faktorov. Čiže neplatí to, ak si zamestnanec počas pracovnej doby ublíži sám a vedome. Taktiež sa za pracovný úraz nepovažuje situácia, ak sa zamestnancovi stane niečo cestou do práce alebo cestou domov z práce. 

Situácií kedy reálne môže nastať pracovný úraz je mnoho, no najčastejšie hrozia pracovné úrazy pri výškových prácach, manipulácii s ťažkými predmetmi, s chemikáliami a nebezpečnými látkami, pri práci so strojmi a podobne. Hlavne však vznikajú úrazy v prípade, že sa na pracovisku nedostatočne dodržiava bezpečnosť pri práci, nedodržiavajú sa zásady BOZP a taktiež zamestnanci nenosia v niektorých prípadoch ochranné pomôcky.

Analýza pracovného prostredia

Analýza pracovného prostredia je kľúčom k bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci (BOZP). Hlavným cieľom tohto procesu je zameriavanie sa na dôkladné preskúmanie a hodnotenie pracovných podmienok, faktorov a rizík, ktoré môžu viesť k pracovným úrazom a následným zdravotným problémom zamestnancov. Vďaka vykonaniu analýzy pracovného prostredia to môže pomôcť určiť potenciálne nebezpečenstvá, ktoré na zamestnancov číhajú a na základe nich teda môže manažment a vedenie prijať také opatrenia, ktoré budú viesť k ich odstráneniam alebo aspoň minimalizácii. Čiže jej cieľom je vo výsledku zabezpečiť bezpečnosť pri práci.

Bezpečnosť pri práci vo výškach

Práce vo výškach rozhodne nie sú žiadna sranda a taktiež patria do kategórie rizikových prác, v ktorých je vyššia pravdepodobnosť vzniku úrazu. Takže pri výkone tejto práce je bezpochyby dôležité dodržiavať zásady BOZP na pracovisku a nepodceňovať potenciálne nebezpečenstvá či riziká. Napríklad pri prácach, ktoré sa vykonávajú na lešení, musí lešenie spĺňať isté normy.  Ide najmä o to, aby bolo stabilné, aby disponovalo dostatočne širokými plošinami, ktorých povrch musí byť protišmykový. Na základe BOZP pre práce vo výškach je tiež nariadené aj používanie pracovných pomôcok, napríklad helmy, okuliare alebo rukavice, taktiež aj kvalitný pracovný odev a pracovná obuv.

Kroky k minimalizácii rizika na pracovisku

Je nevyhnutné vykonať kroky, ktoré vedú k minimalizácii rizika pracovného úrazu na pracovisku. Takže sú tieto kroky dôležité pre zabezpečenie bezpečnosti pri práci a ochrany zdravia zamestnancov. Tu je niekoľko krokov, ktoré možno podniknúť na zlepšenie bezpečnosti práce a minimalizáciu rizika vzniku úrazov na pracovisku:

Identifikovanie rizík – identifikácia potenciálnych nebezpečenstiev a rizík, ktoré hrozia na pracovisku. To zahŕňa napríklad dôkladnú analýzu pracovných procesov, vyhodnotenie pracovných podmienok a faktorov, ktoré by mohli viesť k úrazom.

Vykonanie hodnotenia rizík – po identifikácii rizík je potrebné vykonať hodnotenie, na základe ktorého sa bude môcť posúdiť vážnosť a pravdepodobnosť týchto rizík. Na základe tohto hodnotenia možno identifikovať prioritné oblasti, na ktoré je potrebné sa zamerať.

Implementácia preventívnych opatrení – na základe identifikovaných rizík by mali byť zavedené preventívne opatrenia na minimalizáciu ich vplyvu. To môže zahŕňať zlepšenie pracovných postupov, prijatie zásad BOZP na pracovisku, poskytnutie adekvátneho vybavenia a ochranných pomôcok, zavedenie bezpečnostných školení a posilnenie dohľadu nad pracoviskom.

Školenie zamestnancov – zamestnanci by mali byť riadne školení v bezpečnostných postupoch a protokoloch, ktoré by mali dodržiavať pri vykonávaní ich pracovných úloh. To zahŕňa aj školenie týkajúce sa bezpečného používania vybavenia a nástrojov a rozpoznávanie potenciálnych rizík. Sú to v podstate BOZP povinnosti zamestnanca, ktoré musí pri svojej práci dodržiavať.

Pravidelné monitorovanie a revízia – zavedené bezpečnostné opatrenia a postupy by mali byť pravidelne monitorované a revíziami zlepšované na základe nových poznatkov, spätnej väzby od zamestnancov a výsledkov bezpečnostných auditov.

Vyhodnotenie a zlepšovanie – na pracoviskách by sa mali pravidelne vyhodnocovať bezpečnostné výsledky a tiež aj hľadať spôsoby, ako neustále zlepšovať svoje bezpečnostné postupy a procesy a zabezpečiť tak bezpečnosť na pracovisku.

Zásady prevencie BOZP na pracovisku

  • Eliminácia nebezpečenstva a s ním súvisiaceho rizika, aby sa minimalizovala možnosť úrazu alebo poškodenia zdravia.

  • Hodnotenie nevyhnutného rizika, najmä pri výbere a praktickom používaní pracovných pomôcok, materiálov, chemikálií a pracovných postupov.

  • Implementácia opatrení na odstránenie nebezpečenstva na miestach ich výskytu, aby sa zabezpečila bezpečnosť pracovného prostredia.

  • Preferovanie kolektívnych ochranných opatrení pred individuálnymi, aby sa maximalizovala ochrana zamestnancov.

  • Nahradenie činností, ktoré sú spojené s vysokým rizikom pre zdravie, bezpečnejšími alternatívami alebo prácou s nižším potenciálom poškodenia zdravia.

  • Prispôsobovanie pracovných úloh schopnostiam jednotlivých zamestnancov a pokroku v technológii, aby sa minimalizovalo riziko úrazov.

  • Zváženie ľudských schopností, vlastností a možností pri navrhovaní pracovných podmienok, výbere pracovných nástrojov a postupov s cieľom minimalizovať negatívne vplyvy na zdravie zamestnancov.

  • Implementácia prevencie prostredníctvom bezpečných pracovných nástrojov, technológií a organizačných metód, ktoré zlepšujú pracovné podmienky s ohľadom na faktory pracovného prostredia a prostredníctvom sociálnych opatrení.

  • Vydávanie pokynov na zabezpečenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci, aby sa zabezpečilo dodržiavanie bezpečnostných noriem a postupov.

Školenie zamestnancov v oblasti BOZP

Školenie zamestnancov v oblasti bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci je nevyhnutnou súčasťou každého pracovného prostredia bez ohľadu na odvetvie práce. Je úplne jedno na aký pracovný úväzok zamestnanec pracuje, či je to TPP, brigádnik alebo je to len študent, ktorý je na praxi. Každý jeden človek, ktorý je zamestnaný musí absolvovať školenie BOZP. Tieto školenia majú kľúčový význam pre zabezpečenie bezpečnosti, ochrany zdravia a celkového blaha zamestnancov. Dôvodom je to, že BOZP školenia poskytujú potrebné znalosti, zručnosti a postupy na minimalizáciu rizika pracovných úrazov, ochorenia súvisiaceho s prácou a iných nebezpečenstiev.

Vďaka takýmto školeniam budú vedieť lepšie pochopiť bezpečnostné riziká a identifikovať potenciálne nebezpečenstvá vo svojom pracovnom prostredí. Tým, že budú zamestnanci oboznámení s možnými rizikami, budú môcť lepšie dodržiavať zásady BOZP na pracovisku a plniť si tak svoje povinnosti. 

Ak aj vy potrebujete zabezpečiť bezpečnosť na pracovisku, zorganizujte pre svojich zamestnancov školenia BOZP, na základe ktorých im zabezpečíte kvalitné vzdelanie a oboznámenie sa s rizikami v ich pracovnom sektore.

Používanie ochranných pomôcok a vybavenia

Toto samozrejme do obrovskej miery ovplyvňuje bezpečnosť na pracovisku. To, že každý jeden zamestnanec, ktorý pracuje v oblasti, kde je zvýšené riziko nebezpečenstva a poranenia, musí nosiť ochranné pomôcky a vybavenie určuje aj samotné BOZP. Povinnosťou každého jedného zamestnanca je dodržiavanie BOZP a teda aj nosenie ochranných pomôcok či vybavenia, pokiaľ si to profesia vyžaduje. Ignorovanie nosenia týchto pomôcok je obrovskou nezodpovednosťou a môže to mať nepriaznivý dopad na zdravie. V niektorých prípadoch hrozí dokonca až smrť. Čo teda patrí do ochranných pomôcok?

  • ochranný odev - montérky, kombinézy, oblečenie, ktoré je nepriepustné, odolné voči výbuchu, kyselinám, nie je horľavé, je antistatické a podobne.

  • ochranné prvky pre dolné končatiny - kvalitná obuv.

  • ochranné prvky pre horné končatiny - napr. rukavice

  • štíty na hlavu - prilby

  • ochranné opatrenia pre zrak a oči - okuliare

  • zariadenia na ochranu sluchu - tlmiče

  • ochranné prostriedky pre dýchacie cesty - masky, respirátory

  • univerzálne bezpečnostné prostriedky

  • ochranné pomôcky používané pri práci vo výškach

Úlohy každého zamestnanca pri minimalizácii rizík

Každý jeden zamestnanec sa musí podieľať na minimalizácii rizík úrazov na pracovisku, pretože to patrí k jeho povinnostiam. Jednou z najdôležitejších úloh je to, aby zamestnanci dodržiavali bezpečnostné postupy a smernice BOZP. To zahŕňa správne používanie ochranných pomôcok a vybavenia, ako aj dodržiavanie bezpečnostných pokynov. Čo je ale dôležité, a čo by mal robiť každý jeden zamestnanec – v prípade, že si všimne nejaké nebezpečné situácie na pracovisku, mal by na ne bezodkladne upozorniť nadriadených a oznámiť im túto skutočnosť tak, aby sa mohli nastoliť preventívne opatrenia a vykonať nápravy.

Okrem toho, každý zamestnanec by mal pravidelne obnovovať svoje vedomosti o bezpečnosti. Toto je ale zabezpečené v podobe školení BOZP, ktoré sa musia konať raz za tri roky, avšak v niektorých prácach sa vykonávajú aj pravidelnejšie, napríklad raz ročne. Tieto školenia pomáhajú zamestnancom lepšie pochopiť bezpečnostné riziká a osvojiť si správne postupy na minimalizáciu rizík úrazov.




Chcete si byť istí bezpečím vo svojom podnikaní alebo zamestnaní?



Kontaktujte nás a spolu sa o to postaráme!
Priamy kontakt

Telefónne číslo: +421 902 223 986

hirou s.r.o.

Gaštanová 2044/18
949 01 Nitra
IČO: 50528289
DIČ: 2120367854
IČ DPH: SK2120367854

Cookies Detaily
Táto webstránka používa súbory cookies

Na prispôsobenie obsahu a reklám, poskytovanie funkcií sociálnych médií a analýzu návštevnosti používame súbory cookie. Informácie o tom, ako používate naše webové stránky, poskytujeme aj našim partnerom v oblasti sociálnych médií, inzercie a analýzy. Títo partneri môžu príslušné informácie skombinovať s ďalšími údajmi, ktoré ste im poskytli alebo ktoré od vás získali, keď ste používali ich služby.